Trein gemist... - Reisverslag uit Guilin, China van Nicole - WaarBenJij.nu Trein gemist... - Reisverslag uit Guilin, China van Nicole - WaarBenJij.nu

Trein gemist...

Door: vanBeijingtotDelhi

Blijf op de hoogte en volg Nicole

27 Oktober 2011 | China, Guilin

Een week en heel wat avonturen verder...
Mijn treinreis van Beijing naar Guilin is niet helemaal volgens plan verlopen. De trein zou op vrijdagochtend om 08.22 vertrekken. Omdat het reizen door Beijing met de metro tot dan toe super soepel en snel was gegaan, leek het me een goed plan om met de metro naar het treinstation te gaan. Om zeven uur vertrok ik uit het hostel, dat leek me wel genoeg tijd (en dat zou het ook zijn geweest als ik meteen een taxi had genomen...). Na ongeveer een drie kwartier in de metro kon ik niet meer vinden waar ik nou precies moest overstappen en de metrolijn die ik dacht dat er was, bleek er helemaal niet te zijn... (Ik snap nog steeds niet waar die lijn in mijn Rough Guide dan voor is..). Ik was inmiddels op Beijing Centraal (en moest naar Beijing West)en langzaam begon het me te dagen dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel tijd had... Op Beijing centraal daarom op zoek gegaan naar een taxi, maar bij de taxistandplaats stond een enorme rij met allemaal wachtenden... Dan maar een taxi zonder meter... Voor 150 rmb (ong 17 euro) wilde een taxichauffeur me wel naar Beijing West brengen... Veel te duur natuurlijk, maarja. Toen ik de chauffeur mijn treinkaartje met de vertrektijd liet zien raakte hij lichtelijk in paniek en begon al hoofdschuddend door Beijing te scheuren. (Het lukte me niet om aan de taxichauffer duidelijk te maken dat ik het belangrijker vond om levend op het station aan te komen dan om mijn trein te halen...). Ondertussen zag ik in mijn portemonnee dat ik nog maar 120 rmb contant had...oeps... Ik had even het gevoel alsof ik in een aflevering van Peking express was beland (ik kan je verzekeren, kijken is leuker). Om 08.19 precies dropte de chauffeur me op een kruispunt voor het station. Hij nam gelukkig genoegen met de 120 rmb en riep 'run, run'. Oke, maar welke kant op??? Ik had natuurlijk geen idee en rennen met een 16 kilo zware backpack op je rug is schiet ook niet echt op... Vervolgens 10 minuten als een kip zonder kop over het station gehobbeld waarin ik geen enkele logica kon ontdekken, totdat ik aan de andere kant van het station weer buiten stond... Helaas...

Balen natuurlijk, maar na een paar keer van loket naar loket te zijn gestuurd bleek dat ik mijn geld terug kreeg, dat is nog eens service! Vervolgens een nieuw ticket geboekt voor de volgende dag.
Daarna weer terug naar het hostel (dit keer met de bus en dit kostte me maar 1 rmb!!). Die dag las ik in de rough guide dat Beijing West het grootste treinstation van Azie is en dat het belangrijk is om op tijd te komen omdat al je bagage eerst door de security check moet... Grr had ik dat nou maar eerder gelezen.
Verder die dag niet veel meer gedaan behalve een chinese massage (kon ik wel gebruiken na al dat gesjouw).
De volgende dag om 5 uur uit het hostel vertrokken, meteen een taxi met meter genomen (was maar 32 rmb!!). Omdat ik nu meteen bij de goede ingang werd afgezet leek het nu wel allemaal logisch... en zo zat ik om kwart voor zes kant en klaar op het station.

De treinreis zelf was voornamelijk lang, maar wel te doen. Voor zover ik kon zien was ik de enige niet chinees in de trein en had daardoor veel bekijks. Ik zag ze denken "...wat doet zij hier en wat vervoert zij in die enorme rugzak.." Het is best raar dat er zoveel mensen zijn, maar dat je met niemand kunt communiceren. Daardoor blijf je heel erg in je eigen wereldje.
Gelukkig had ik wat afleiding in de trein toen er een chinese vader met zijn vierjarig zoontje voorbij kwam. De vader sprak engels en zijn zoontje ook al een beetje en ze vonden het erg leuk om met mij te oefenen. Dus zo heb ik gezellig gekletst met de vierjarige Ding Ding en zijn vader. Vervolgens kwamen ze nog een paar keer langs en kwamen me zelf fruit en zelf gebakken brood brengen, heel lief.

Oja heel erg bedankt allemaal voor de reacties, dat is echt heel leuk om te lezen!

Tot de volgende keer!





  • 27 Oktober 2011 - 09:59

    Laura:

    Wat balen van je gemiste trein, maar een dagje later is ook niet erg! Leuk om je te kunnen volgen zo.
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    xx Lau

  • 27 Oktober 2011 - 10:34

    Anouk:

    Koollie toch, jij en het missen van vervoer....

  • 27 Oktober 2011 - 11:19

    Anne :

    Volgend jaar ga jij de pekingexpres winnen!

  • 27 Oktober 2011 - 15:28

    Maaike:

    Jeetje...ik voelde gewoon de stress opborrelen toen ik je berichtje las :-). Gelukkig ging die trein een dag later weer. Heb zelf ooit zo'n verhaal gehoord over mensen op een eiland...bootje vertrok alleen pas weer na een week ;). Snel naar je volgende bericht... X

  • 28 Oktober 2011 - 18:41

    Eefke:

    Ha!!

    Hihi het is wat met jou...nu de boot nog missen (kun je dubbel opvatten, maar bedoel de letterlijke versie) en je hebt bijna alle vervoersmiddelen wel een keer gemist. Ach ja, je hebt je er weer super uit weten te redden, dus die massage had je meer dan verdiend!

    xx

  • 29 Oktober 2011 - 21:10

    Mariëtte:

    Tjee, wat een verhaal! Dat is stressen. Maar je bent er weer uitgekomen en heel goed om jezelf dan een massage cadeau te doen!
    op naar de volgende avonturen.

  • 08 Juli 2012 - 14:26

    Barbara:

    Hoi! Een vraagje, hoe vroeg vantevoren moest je het treinticket boeken?
    En goed om te weten dat de reis naar het treinstation even kan duren, ik ga er over een maand ook heen, en is wel fijn om te weten :P
    Groetjes Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guilin

vanBeijingtotDelhi

Recente Reisverslagen:

02 December 2011

Twee weken Nepal

28 November 2011

Expeditie Tibet

02 November 2011

Booming Chengdu

02 November 2011

China in een notendop...

29 Oktober 2011

Het zuiden van China
Nicole

Actief sinds 10 Okt. 2011
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 14215

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2011 - 09 December 2011

vanBeijingtotDelhi

Landen bezocht: